جهش در ژن رسپتور هورمون ساعت بیولوژیک و افزایش ابتلا به دیابت

30 ژانویه 2012

بر اساس شواهد یافت شده درمقاله ی منتشره در مجله ی Nature Geneticsبین دیابت نوع 2 و هورمون ساعت بیولوژیک بدن یعنی ملاتونین ارتباطی وجود دارد.

در این تحقیق مشخص گردید که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که دچار جهش های نادر ژنتیکی در رسپتور ملاتونین می شوند، بیشتر است.

این یافته ها به دانشمندان برای ارزیابی صحیح تر خطر ابتلا به دیابت در افراد و درمانهای اختصاصی تر برای هر فرد کمک  خواهد کرد.

در تحقیقات قبلی مشخص گردید که افرادی که در شیفت های شبانه کار می کنند بیشتر به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مبتلا می شوند. مطالعات نشان داد که اگر داوطلبین به طور مداوم در سه روز متوالی دچار اختلال خواب باشند علایم دیابت بطور موقت در بدنشان ظاهر میشود.

سیکل خواب و بیداری بدن توسط هورمون ملاتونین کنترل میشود، هورمون ملاتونین دارای اثراتی از جمله خواب آلودگی وافت دمای بدن است.

در سال 2008 دریک مطالعه ی ژنتیکی که بوسیله ی پژوهشگران کالج سلطنتی انگلیس انجام شد، مشخص گردید که تغییرات شایع در ژن MT2که ژن گیرنده ی هورمون  ملاتونین است تا حدی سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت می گردد.

در تحقیق اخیر مشخص گردید که هر یک از چهار موتاسیون نادر در ژن MT2سبب افزایش خطر ابتلا فرد به دیابت نوع 2 تا شش برابر می شود.

ترشح هورمون انسولین که در تنظیم مقدار قند خون نقش دارد توسط هورمون ملاتونین تنظیم می گردد. محققین حدس می زنند که موتاسیونهای ژن MT2  سبب اختلال در ارتباط ساعت بیولوژیک و ترشح انسولین و در نتیجه اختلال در کنترل قندخون می شود.

پرفسور philippe Froguelاز کالج سلطنتی انگلیس و سرپرست این تحقیقات می گوید: کنترل قند خون یکی از چندین فرآیندی است که توسط ساعت بیولوژیک بدن تنظیم می شود. این تحقیق نشان داد که چگونه ژنی که حامل اطلاعات مهم برای یک جزء کلیدی در ساعت بیولوژیکی است می تواند بروی خطر ابتلا به دیابت در افراد تأثیر گذارد. او می افزاید : ما موتاسیونهای نادری را در ژن MT2یافتیم که دارای تأثیرات بسیار بیشتری نسبت به موتاسیونهای شایع شناسایی شده ی قبلی بر خطر ابتلا به دیابت بودند. اگر چه هر موتاسیونی نادر است اما همه ی موتاسیونها در یک چیز مشترک هستند و آن این است که هر فردی در DNAخودش دارای تعداد زیادی از این موتاسیونهای نادر می باشد.

فهرست نمودن این موتاسیونها ما را در ارزیابی بسیاردقیق خطر ابتلا افراد به بیماریهایی که منشا آنها ژنتیکی است کمک  می کند.

در این تحقیق پژوهشگران در انگلیس و فرانسه ژن MT2را در 7632 فرد به منظور یافتن واریته های غیر معمول ژن که تأثیرات بیشتری بر ابتلا به بیماری دیابت دارند، بررسی نمودند. آنها40 واریته که با دیابت نوع 2 همراه بود را یافتند که 4 عدد از آنها خیلی نادر بود و ساختار رسپتور را طوری تغییر می دادند که دیگر رسپتورها قادر به اتصال به هورمون ملاتونین نبودند. دانشمندان سپس ارتباط این 4 واریته را در 11854 فرد دیگر بررسی کردند.

 پرفسورFroguelو همکارانش به آنالیز هر یک از این موتاسیونها پرداختند. آنها تاثیرات هر یک از موتاسیونهای فوق را بر ساختار رسپتور MT2در سلولهای انسان در آزمایشگاه بررسی کردند. موتاسیونهایی که سبب تخریب ساختار رسپتور وعدم اتصال آن به هورمون ملاتونین می شدند، بیشترین تاثیر را بروی خطر ابتلا به دیابت داشتند. به همین علت دانشمندان معتقدند که رابطه ی مستقیمی بین ژن رسپتور ملاتونین یعنی MT2و ابتلا به دیابت وجود دارد.

منبع: www.fiercebiotech.com